måndag 5 juli 2010

Icke pk PLU-nummermemorering

I dessa sommartider så utsätts man som Coop-kassör för ett årligen återkommande problem, nämligen att skilja på Nektariner och Persikor.

-Persikor är ludna och nektariner släta, säger du då.

Visst, men hur ska man komma ihåg vilken av dem som är den ludna?
Det är där jag kommit på ett knep.

Persika låter lite som Perser. Och de Perser jag haft äran att dela omklädningsrum och dusch med är ena ludna rackare.

Alltså persika - ludna.

(Det där med ludenheten gäller iofs även Tornedalingar, men de har ingen fonetisk likhet med persika.)

4 kommentarer:

Morén sa...

Jag tycker att den här var bättre än det där knepet för att komma ihåg sommartid och vintertid som du alltid berättar om.

JanneP sa...

Framåt Mars!

Ewa sa...

Sötpotatis, jordärtskocka, rambutan, endive, guava, kaktusfikon och Litchi måste också ha en regel. Varje gång jag kommer till kassan med nåt av det här ( eller i värsta fall alla de här grejerna) så känns det som man jävlas med den som ska ta betalt. I påskas så frågade en kassör om det var nåt helgquiz jag körde på honom.
Man känner sig hemsk.

JanneP sa...

Sötpotatis ska alla kunna. Resten har vi ju bilder till. Men lite elakt är det allt.