tisdag 19 januari 2010

Skid-SM och Skäms-TV

Nu när Skid-SM åter går av stapeln här i Piteå så kommer jag att tänkta på förra vändan de var här och stakade sig fram i spåren på Vallsberget.
Eller tävlingarna kommer jag inte ihåg nånting av, däremot har Piteå Lokal TV:s sändningar från evenemanget mot min vilja etsat sig fast på näthinnan för evigt.

PLTV hade skickat ut sitt sportess Pal "Palle" Carlsson för att bevaka tävlingarna.
Det var episkt.

Höjdpunkten var när han med panik i blicken smög tre meter bakom Sverige knug utan att våga ända fram, allt medans kameramannen väste åt honom "-Men fråga nått då!"

En annan grej som satte spår för livet var Palles intervju med Per Elofsson. Tror det var den som gjorde att jag numera inte kan se intervjuer, tacktal eller idolutagningar.

PLTV hade för övrigt några riktig oförglömliga profiler och sändningar.
Videoteket-David som läste sportnyheter iförd en regnbågsfärgad tuppkam.
Nordlund som spelade TV-spel mot sin polare och snackade om helgens utgång.
Vädret med BA(?) som egentligen var ett livereferat av vädret vid inspelningstillfället.
Ciceron och andlig ledare för det hela var Lasse Larsson.
Skulle betala dyrt för att komma över de banden.

6 kommentarer:

Joffa sa...

På gymnasiet gjorde jag praktik på PLTV. Det var en magisk praktik kan jag lova. Bl.a fick vi lära oss att ALLA tv-stationer, alltså BBC, CNN, NBC m.fl, jobbade med Amiga 500 när det gällde det grafiska i sändningar. Det var inte tal om PC eller Mac, AMiga 500 var klart bäst och det enda som användes.

Morén sa...

Amiga 500 kunde multitaska.

JanneP sa...

Jag skulle inte säga emot Lasse Larsson.

Claes sa...

B-A var ju PLTV´s svar på Bengt Frithiofsson...

Anonym sa...

Det som etsat sig fast starkast för mig är matlagningsprogrammen med Lasse. Chili con Carne i en stor gryta. Lasse, inte helt...ren, rör om i grytan och flåsar "HÄIJN WAAL SMARRIT HÄ!!!".

Anonym sa...

Apropå skäms-tv! :)

http://greetingsfrombermuda.wordpress.com/2010/02/28/skams-tv-skams/