måndag 27 september 2010

Tillbaka i skolbänken

Det här är då tydligen min lektyr i vinter. Jägarexamen ska införskaffas för att göra nidbilden över norrlänningen komplett (tystlåten -check, arbetsmoral - check, populärkulturellt vilsen - check)

Så inom en snar framtid kommer jag kunna skilja inte bara på djur och djyr utan även "om rådjuret i skogsbrynet är en get eller en bock utan horn". Helt ärligt så förstår jag inte hur jag har klarat mig i 31 år utan den förmågan.

Hoppas även det finns något kapitel om hur man bygger det bekvämaste passet då jag senast jag var med på älgjakt (vi snackar 20 år sedan) somnade på passet. Jag besparade farsan från fler pinsamheter och slutade därefter att vara med på jakten.

4 kommentarer:

Kicki sa...

Glöm inte att lära dig hur länge en grävling är dräktig, förmodligen den viktigaste kunskapen för en riktig jägare. Har själv precis klarat uppskjutningen och kan nu titulera mig jägare! Så nu får djuren det hett om öronen...

JanneP sa...

Tycker det viktigaste är att lära sig när man får skjuta vad. Dräktiga eller ej. Längtar tills jag får ge mig ut på min första killing spree!

Anonym sa...

Tar aktivt motstånd mot detta, Jan.

/Bryngel

Ps. Vill du hjälp med att dumpa kadaver vet du att du kan ringa.

Anonym sa...

Tar aktivt motstånd mot detta, Jan.

/Bryngel

Ps. Vill du hjälp med att dumpa kadaver vet du att du kan ringa.