torsdag 9 september 2010

Uppdrag grillning

Den stora snackisen nere på byn idag är ju givetvis gårdagens Uppdrag Granskning där blodhunden Janne Josefsson klädde av komunens äldre- och demensvård totalt.

Piteå toppade varenda nyhetssändning och Roslund grillades på bästa sändningstid (Att Janne Josefsson använde min argumentation ordagrant tar jag bara som en komplimang.)

Det går givetvis inte att underskatta genomslagskraften i ett sådant reportage, det kan faktiskt ha en reell påverkan på det stundande valet.

Så hur tacklar stans enda tidning det hela?
Stor intervju med Roslund?
En granskning av siffrorna som presenterades i programet?
En läserenkät om det hela kan påverka hur man tänkt rösta i valet?

Nej.

Inte en rad om ämnet.

Nog för att man tidigare i flertalet artiklar tagit upp problemet, men ändå.

Sen är det ju olyckligt att alliansanhängarna nu vädrar morgonluft (även om hyenor som känner lukten av ett skadad byte känns som ett mer passande bildspråk) och givetvis kräver maktskifte. Att tro att ett gäng skattesänkare ska producera en bättre vård känns inte så troligt, men visst fan behöver de styrande i kommunen få sig en tankeställare.

Man har fått styra stan utan konkurrens sedan Rolling Stones var unga och det verkar ha fått dem att somna in totalt. Lite samma öde som drabbat lokaltidningen.

(Helvete vad långt och ointressant det där blev, lovar att vara tillbaka med de vanliga petitesserna snarast.)

5 kommentarer:

Morén sa...

Jag hör att du är förbannad.

Unknown sa...

mmmh.

Unknown sa...

Det var länge sedan jag var in på "the world..." och nu måste jag titta in lite oftare känner jag. Du är ju jätteduktig.

JanneP sa...

Morèn: Visst har jag gått och skaffat mig ett riktigt rättspatos såhär på äldre dar.

Björn: Lödet? Tackar allra ödmjukast iaf.

Anonym sa...

Bra Jan! /MT