fredag 26 november 2010

Angående Halv åtta hos Pitefolk

I en kommentar tidigare (jag vet, helt sjukt med en kommentar, trodde inte det fungerade att kommentara här på bloggen längre) så önskades, för att inte säga krävdes, ett inlägg för att räta ut några frågetecken angående veckans Halv Åtta Hos Mig.

1. Äter alla Pitebor palt en gång i veckan?
Jag vet att detta är som att svära eller komma med logiska argument i kyrkan, men jag tycker inte palt är så gott. Jag är född och uppvuxen i Pite, men med en mamma från Finland och en pappa från Tornedalen. Så mina barndomsmiddagar har inte bestått så mycket av palt och pitbonska som av surdegsbröd och tryckande tystnad. Jag är därför kanske inte helt representativ för gemene Pitebo då det kommer till paltfrågan, men jag hjälper gärna till att bygga på myten om paltens förträfflighet.

2. Är det verkligen okej att bjuda på palt på en finare trerättersmiddag?
Som jag ser det är det viktiga egentligen inte vad man bjuder på för mat, utan att det finns rejält med dricka. Inte nu i jagäterbaraflytandefödahöhö-mening utan för att man ska komma ifrån den stelhet som är obligatorisk vid middagsbjudningar.

Så palt är okej om man serverar en Vitryss till (kan inte äta palt utan mjölk)

3. Går det att trycka en efterrätt efter en paltmiddag?
Bjuder någon så äter man upp. Inte svårare än så. Går inte att komma med nå stockholmsgnäll om att det inte är soyamjölk i latten eller att cheesecake är såååå 2001.

Det viktiga är bara att man har fått sig en femma på sofflocket före efterrätten.

4. Är det tillåtet att fylla palten med vad som helst.
Ja det är det väl. Paltzerian Öjebyn har ju en massa knasiga varianter. Och visst är det roligt och så, men alla vet ju att man egentligen inte ska hålla på och svamla så mycket. Alltså blir det bäst med fläsk, likdelar drar aldrig ifrån när det kommer till matlagning.

5. Var kan man köpa en flakmoppe?
http://www.blocket.se/uppsala/Flakmoppe_30910354.htm?ca=1_11&w=3
Men ring helst, "han kollar inte meilen så ofta"

3 kommentarer:

Helge sa...

Schima sa jag, inte Schimen

JanneP sa...

Fel som fel. Gubbskrälle.

Anonym sa...

Tackar som ödmjukast för detta inlägg efter allmän (läs: min) begäran. Tur att du förklarade ditt ursprung i början av inlägget, att du inte är en äkta pitebo förklarar det mesta av innehållet. Du lär ju inte ligga bra till för att bli vald till Årets Pitebo efter att ha öppet manifesterad att du inte gillar palt om man säger så.