måndag 7 februari 2011

En vanligt dag på jobbet

Jag: -Det blir 365 kronor
Kund: -Håller fram Medmera- och betalkortet
Jag: -Du får dra kortet själv där
Kund: (Drar betalkortet)
Jag: -Du måste börjar med Medmerakortet
Kund: -Jahaaa (Drar Medmerakortet)
Jag: -Andra vägen, magnetremsan inåt
Kund: -Va?!
Jag: -Vänd på kortet så att magnetremsan är inåt
Kund: -Jahaa (Drar kortet)
Jag: -Och så går du Pil Ner och sen Klar
Kund:(Drar betalkortet)
Jag: -Du måste trycka Pil Ner och Klar först för att välja bankkort
Kund: -Va, jahaa (Trycker Klar)
Jag: -Nu valde du att betala med Medmerakortet
Kund:(Anklagande) -Nej nej jag ska betala med bankkort
Jag: -Jo vet, tryck på Avbryt, den röda knappen
Kund:(Trycker på Avbryt)
Jag: -Och så Betalkortet
Kund: (Drar Medmerakortet)
Jag: -Det är redan regi... äh. Så trycker du Pil Ner och Klar
Kund: -Trycker Pil Ner och drar bankkortet
Jag: -Klar också före bankkortet
Kund: -Jajustja(trycker Klar drar bankkortet)
Jag: -Du måste använda chipet
Kund: -Va?
Jag: -Kortet har chip så du får använda det
Kund: -Jaja, chipset ja (Stoppar in kortet fel väg)
Jag: -Du måste vända på kortet, chipet ska in.
Kund: -Jaja, det är ju olika överallt
Jag: -Jadebordehasammamaskineröveralltsåmanslipperföljainstruktioner. Och så trycker du Klar för Konto
Kund:(Slår sin kod och trycker sen Klar) -Vadå "Slå din kod"? Jag har ju just gjort det!
Jag: -Jo men du måste börja med att trycka Klar för att välja Konto, sen slå koden.
Kund:(Surt) -Jaja. (Slår koden slarvigt och trycker Klar)
Jag: -Det blev fel kod, slå igen bara.
Kund: -Va!? (Stirrar på skärmen och trycker Avbryt och slår koden)
Jag: -Nu tryckte du Avbryt så dra ut kortet och stoppa in det igen.
Kund:(Utför ovan nämnda uppgift felfritt)
Jag: -Och så trycker du Klar och slår din kod
Kund:(Trycker Klar och slår sin kod)
Jag: -Och så Klar efter koden
Kund:(Trycker Klar)
Jag:(Trycker in summan)-Och så Klar en gång till för att godkänna summan
Kund: -Igen?!
Jag: -Ja bara för att godkänna summan
Kund:(Trycker Klar och rycker ut kortet så att maskinen tjuter)
Jag: -Nu tog du ut kortet före det var godkänt..
Kund: -Jaha, ojdå.
Jag: -Stoppa in kortet igen.
Kund:(Stoppar in kortet)
Jag: -Och Klar och koden din.
Kund:(Slår koden felfritt och avslutar med Klar)
Jag: -Och så Klar en gång till för att godkänna summan. Och ta inte ut kortet före det är godkänt.
Kund:(Trycker klar och väntar. Köpet blir godkänt)
Jag: -Då kan du ta ut kortet. Tack så mycket!
Kund:(Avmätt)-Tacktack
Ny Kund: -Hej
Jag: -Hej hej, det blir 54 kronor
Ny Kund:(Håller fram Medmera- och betalkortet)
Jag: -Du får dra kortet själv där....

8 kommentarer:

tobbe sa...

I'm just saying... ICA är enklare ;-)

Anonym sa...

+1 tobbe

JanneP sa...

I´m just saying.... Trodde folk var läskunniga.

Ewa sa...

Jag gör samma sak var än jag är. Och så försöker jag skoja och säga "ehehe du måste ju tro att jag är utvecklingsstörd, jag är ju typ här jämt hehehe" och personen i kassan ler väldigt trött tillbaka.

JanneP sa...

Jaha, är det du??

Anonym sa...

Hehe. Att du hade sånt tålamod, Jan. Det visar på en enorm professionalitet.

/Bryngel

Anonym sa...

Ungefär som att visa junnisarna hur man spelar innebandy, kräver också tålamod?

/ Almen

vardagsvitt sa...

*fniss* för att göra en lång historia längre... nu får du lägga till återbäringen!!
Viktigaste egenskapen hos coopanställda: pedagogisk framtoning & TÅLAMOD.
Kram Marith