torsdag 9 december 2010

Inredningsblogg

Heminredning är ju onekligen stekhett just nu, till och med så hett att Henrik Schyffert och Fredrik Lindström skriver en show om det. Precis som de tidigare gjort om 90-talet. (Återstår att se om det betyder att Nicke W kommer skriva en bok om det också)

Om jag har förstått det hela rätt så är det två inredningsskolor som dominerar just nu.

1. Det ska vara gammalt och rejält. Spelar ingen roll om du bor i en norrbottensgård eller i en bostadsrätt på Cederterassen, köket ska se ut som bondkök värdigt en av Anders Zorns damer.

2. Vitt. Sterilt. Minimalistiskt. Vitt. Less is more. Vitt. Tänk läkarmottagning där äggskalsvitt räknas som en färgklick. Som Morén säger om sitt Svartuddenhem: "känslan man ska få när man kliver in är att man inte ska veta om man ska ta av sig skorna eller ta en nummerlapp".

Själv hakar jag på trend nr 2, mest för att Morén gör det men även eftersom jag läst i de coola tidningarna att det är rätt.

Ni kan bara ana hur nöjd jag blev när jag hittade den perfekta taklampan till sovrummet härom dagen. Gah! Minimalistisk perfektion i en plastförpackning!

Och den såg om möjligt ännu bättre ut när den satt på plats!

3 kommentarer:

vardagsvitt sa...

Minimalistiskt Nääää du har ju hakat på den tredje trenden dvs Industrilooken fatta hur inne du är!!!
Kram

Morén sa...

Det där ser ju också ut som en läkarmottagning. Peter Stormares läkarmottagning i Minority Report.

Men så länge du inte börjar med shabby chic är jag nöjd.

Pink And Fluffy sa...

Fan, är helt ute. Har björkhandtag på vita folieluckor från 90-talet. En plastmatta på golvet i kräkvänlig nyans med fina minnesvärda små brännskador i. Brukar kalla det för "white-trash-chic".