torsdag 5 maj 2011

Att ejecta en cd ur en iMac - en helkväll

Då jag har en förmåga att tappa saker, företrädelsevis elektroniska sådan, i backen så att de kraschar har jag under en tid varit utan dator. Nu har NickeW varit så snäll med mig att jag har fått låna en gammal iMac av honom. Tyvärr var den i lite risigt skick, och eftersom jag och teknik går ihop ungefär lika bra som Tibban och ironi var jag tvungen att kalla in datasupporten i form av Tobbe & Jan (och Greta).

Tobbe var som synes grymt sugen att ta sig an uppgiften. "Hejn fix vi på en kvart, lätt!" konstaterade han sturskt. Det uppstod dock problem omgående då en gammal Linda Bengtzing-skiva satt fast i CD-romen.

Efter att klassiska knep som att slå lite på baksidan samt hålla datorn upp och ner misslyckats tog vi fram det tunga artilleriet. Kökskniv, nagelsax och ficklampa. Inte ens detta funkade.


Nu började vi bli desperata. Att montera sönder en Mac visade sig vara enklare sagt en gjort. Det är nästan så man misstänker att det inte är meningen att man ska göra det. Kan informera att en Mac monteras till stora delar med tejp, väldigt MacGyver. På bilden representerar jag datamonteringens svar på en så kallad däcksparkare. "Det är alltså där man stoppar i skivan.. Vad drar en sån här per mil då?" sa jag och kliade mig på hakan. (notera även Simpsons-klockradion i bakgrunden, inredning med klass)


Och så här ser alltså en iMac ut på insidan, med skärmen bortplockad. Härifrån var vi bara tre skruvar och lite våld ifrån att få ut CDn.


Vi lyckades tillslut ejecta Bengtzing-skivan, men Macrackarn fick ändå sista ordet. Eller sista frågetecknet. Tobbe var slagen men vägrade erkänna sig besegrad.

4 kommentarer:

Greta sa...

Mycket användarvänligt. Kommer du nu ihåg hur man gjorde för att byta skiva?

JanneP sa...

Numera trycker man på eject och håler sig undan.

JanneP sa...

Håller even.

tobbe sa...

Vad är det för falsk information du hittar på.. värsta aftonbladet-varning på dej juh!! :-P