torsdag 29 september 2011

Lingvistiska spörsmål

Idag på jobbet så fick jag en fråga angående märkningen av min pallbjörn, mer specifikt gällande ordet tjöse. Det chockerande var att frågan kom från en Pitebo. Jag hade haft full förståelse om lägre stående arter såsom lule- och skellefteåbor på något sätt missat att tjöse givetvis betyder resten.
Jag menar dom vet ju inte ens vad stappa och jappa betyder.

Om jag inte missminner mig helt så var tjöse uttrycket som vi stadsbor använde oss av (vanligast var det på Plan när typ Käse ropade ut - Jag och Björn Lavander mot tjöse!), Hortlaxarna sa tjubbe och misfitsen från Öjebyn sa tjåve.
Klabbet verkar även vara någon slags variant, om än inte lika lokal.

Finns det fler varianter? Någon?

14 kommentarer:

Sara Katt sa...

I Wermland säger vi röset.

Fler ord med många dialektala varianter: det jag kallar mula (dvs att trycka snö i någons ansikte) samt den populära leken kurragömma med dunk.

JanneP sa...

Mula funkar även på dessa breddgrader, även om jag vill minnas att "jag ska snödöpa dig din lilla jävel" var mer frekvent använt.

Umeå sa...

Drösen

Morén sa...

Kan det vara så att det inte bara är geografiska skillnader utan även skillnad beroende på ålder? En äldre stadsbo som Thunholm kanske säger tjåve?

JanneP sa...

Jag tänker mig att Thunis pratade som i Anderssonskans Kalle-filmerna.

SAIK äger sa...

Lättfiskat. Men Hortlaxarna sa också tjåve faktiskt.

JanneP sa...

Var det då Öjebyarna som sa tjubbe?

Anonym sa...

Ofta förekommande uttryck under rasterna i Rosvik:
-Jag å Eken mot slurvas.

Anonym sa...

Aaahhh, måste ändra mig. Han hette ju faktiskt Matilainen på den tiden.

-Jag å Matti mot slurvas.

Foppa sa...

Matti har länge förespråkat slurvas. Munksundarna/Klubbgärdarna köra alla mot alla.

JanneP sa...

Slurvas? Rosvikare är inte riktigt sluga.

Matti får mig osökt att tänka på när jag för två-tre år sedan frågade Morén vad som egentligen hände med den där "killen från Rosvik med finskt namn som skulle va så jävla bra i innebandy".

Anonym sa...

I Hemmingsmar var det tjubbe som gällde.

alexandra lundgren sa...

I svensbyn sa man tjöse!

JanneP sa...

Tjöse is the way to go!