onsdag 17 augusti 2011

Får det här skägget mig att se tjock ut?

Sommarens stora snackis har ju, utan någon egentlig konkurrens, varit mitt skägg. Det har diskuterats på bloggar, vid middagsborden, på fester och i media. Det har skrivits böcker och hyllningslåtar.

Och det är ju fint och trevligt och allt sådant. Men det är en grej med det hela som fascinerar mig lite, nämligen att det uppenbarligen är helt okej att säga att ansiktsbehåring ser fördjävligt ut.

Om du har skaffat en ny frisyr är det ingen som säger åt dig att du såg bättre ut förr, ingen som du knappt hälsat på sedan högstadiet kommer fram till dig på puben, rycker dig i håret och hävdar att "nu får du ju fan gå hem och klippa dig".

Terroristkommentarer och rakningsditon rör mig inte i (den något håriga) ryggen utan jag finner dem roande, men jag tycker det är väldigt intressant att de vanliga sociala reglerna sätts ur spel när det kommer till ansiktshår.

4 kommentarer:

Ewa sa...

Som kvinnor som är gravida "MEN OH VAD DU HA BLIVI TJOCK HÖRRU" eller när man går ner i vikt "Men itt ska du väl ändå bli nå mindre spemagerkråka!".

Morén sa...

Jag tror det är så att man inte säger till vem som helst att hans skägg ser förjävligt ut. I ditt fall så tror jag däremot att folk tänker att du har förtjänat det.

JanneP sa...

Jag förstår Morra, ungefär som när det gäller dina armar?

Morén sa...

Det är bara Fisken och Maria som säger någonting och i just dom fallen har jag förmodligen förtjänat det. Min teori verkar alltså stämma.