onsdag 31 augusti 2011

Ölbryggning del 3 - Krausen-kragen

Förstebryggare Vegard skickar bilder och rapporter från bryggningen. Jag vidarebefordrar informationen till er (läs)törstiga läsare.

Dag tre (dvs i lördags) in i bryggningen så var det dags att plocka bort Kreusen-kragen. Vi är inte helt säkra på vilken funktion kragen fyller, men en teori är att den ska ge ölen lite utrymme att jäsa på. Vi vill inte att ölen ska känna sig som en hunsad pojkvän som en dag plötsligt flippar ur totalt och skriker DU KVÄVER MIG till sin förvånade flickvän och rusar ut ur det gemensamma bohaget (i detta fallet jästunnan).

Norrbaggen gör ett fint jobb och garderoben håller brygden i perfekt temperatur.

Skummet må se en smula oaptitligt ut och påminna om en rabieshund eller Haalberg på 1906 klockan fem i tre, men det är bara ett tecken på att jäsningen är igång.

Dag sex (det var då alltså igår) så var det dags för det första SG-värdet. Vegard rapporterar att hydrometern visade 1014, vilket är helt normalt och enligt planerna.

Det närmar sig, visst känner ni det!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Detta för tankarna tillbaka till högstadiet då vi under en tid bryggde eget öl. Smakade som satan men fick en hög alkoholhalt. Hoppas på bättre resultat för er. Blir spännande att följa.

/Erik V

haaal sa...

Tack, typ. Eller nå.

JanneP sa...

Om man får välja mellan de två så tar man väl ändå hög alkoholhalt? Eller är vi för gamla för det nu kanske. Var det den ölen du var knall på under den där småmålsturneringen i Norrmalmia?

Richard Westerberg sa...

Jag fattar inte grejen? Gillar ni inte ölet som säljs på Systemet eller är ni enbart snåla? Känns rätt omständigt om jag får tycka :)

JanneP sa...

Mest en kul grej. Samt att vi kommer tjäna så SJUKT mycket pengar när vi går upp i produktion.

Anonym sa...

Så här på ålderns höst tar jag nog smaken före procenten om jag måste välja. Kan mycket väl varit den hembrygda ölen som ställde till det på norrmalmia.
/E