onsdag 24 augusti 2011

Ölbryggning del 1 - Wet Run

Med rosor på kinden och solsken i blick begav jag mig idag tillsammans fotograf Greta till Vegard för att dra igång höstens ölbryggningsprojekt.

Vi var som två sockerstinna barn på julafton när vi öppnade Coopers DIY Beer Kit.
-Här är ölsatsen!, skrek Vegard upphetsat.
Eller jag tror i alla fall det, norska är fan ingen lek att förstå.

Botaniseringen fortsatte med att jag bläddrade igenom loggboken. I den ska OG, SG och tillslut FG noteras. Det där är förkortningar som vi i branschen använder, orkar inte förklara dem.

Sen tog glädjen och fantasin överhand och jag tillät mig själv att drömma om realesefesten.
-Kolla jag kör en dubbelpipa!, hojtade jag åt Greta som gjorde det hon var tillsagd att göra.

Men vi blev snabbt allvarliga igen. Det är faktiskt ingen lek det här. Vi slarvläste instruktionerna en gång, sedan kände vi oss redo för hetluften.

Det är väldigt viktigt att ha rätt temperatur på bryggningen, dvs 21 - 27 grader. För att få till mixen av varmt och kallt vatten gjorde vi först en så kallad "Wet Run" utan att blanda i ingredienserna.

-Kanske några deciliter kallvatten till va?, sa jag.
-Akkurat, svarade Vegard

22 grader celsius, perfektion!

Imorgon: Skarpt läge

4 kommentarer:

Anonym sa...

hyr ni Berns på realesefesten? / Wirr

JanneP sa...

Rytet.

haaal sa...

när får man lägga en beställning?

JanneP sa...

Är inte kaxig nog att sälja förköp.