tisdag 30 augusti 2011

Ölbryggning del 2 - Skarpt läge

Höstens stora ölbryggningsprojekt är i full gång. Jag redogjorde för det första steget tidigare och utlovade då del två redan dagen efter, alltså måste det vara torsdag förra veckan idag.

Den inte helt oviktiga skillnaden mellan Wet run och skarpt läge är att det senare innefattar ingredienser. Man kan jämföra det med en träningsmatch Vs. seriedito eller onani Vs. samlag. Ni fattar. Nåja, att dunka i ölsatsen i varmt vatten för att göra den mer lättflytande var i alla fall vad vi började med.

Renlighet är a och o när det kommer till ölbryggning. Jag ville inte riskera att kontaminera det hela med något av mina löst sittande hårstrån, så jag lånade en mössa av Vegard och gjorde min bästa imitation av en Adana Kebaba-anställd. (Skäggnät fanns ej)

Först löste vi 1 kg medföljande sockerblandning i ca 3 liter varmt vatten. När lösningen var helt klar så var det dags för den nu lätthanterliga ölsatsen att kliva in i handlingen. Den ska tillsättas långsamt samtidigt som du rör om. Precis som när ni gör egen majonäs hemma. Som man så ofta gör ni vet.

Efter att ha fyllt på med kallvatten tills den perfekta bryggtemperaturen (21 - 27 grader) uppnåddes så var det dags för den egentliga huvudpersonen i dramat, jästen. Vegard strödde med van hand ut ett jämt lager av den över brygden. Viktigt att tänka på är att tillsätta jästen så fort som möjligt, även om inte temperaturen är perfekt.

När allt är färdigblandat så tar man ett OG-prov (Original Gravity, om jag inte missminner mig helt) och antecknar sedan resultatet i den medföljande bryggningsloggen. På dag sex i projektet tar man sedan ett nytt prov, ett så kallat SG. Sedan är det dagliga tester tills värdet har varit stabilt i två dagar i rad.

Nu står alltså brygden och gonar sig hemma i Vegards garderob (kollade först efter Krille i den men han måste ha klivit ur tidigare). Spännande!

Inga kommentarer: